Jak przygotować się do ciąży?

Kiedy podejmiemy tę ważną decyzję o powiększeniu rodziny, musimy pamiętać, że najważniejsze jest dobre przygotowanie do wszystkich zmian związanych z przyjściem na świat naszego maleństwa. Ciąża to spore wyzwanie dla organizmu kobiety, dlatego zanim zdecydujemy się na ten krok, warto popracować nad tym, aby nasze upragnione dziewięć miesięcy przebiegało bez problemów.

Dobre przygotowanie to podstawa wszelkich oczekiwanych czy też nieoczekiwanych zmian w życiu. Przygotowania do ciąży należałoby rozpocząć od trzech do nawet dwunastu miesięcy przed planowanym terminem poczęcia wymarzonego dziecka. Ma to na celu skrócenie czasu zachodzenia w ciążę oraz uniknięcie problemów zdrowotnych w stanie błogosławionym. Jak zatem kobieta powinna przygotować się do ciąży?

Jak przygotować się do ciąży?

fot. monkeybusinessimages/bigstockphoto.com

Ruch przede wszystkim

Zwykle jest tak, że im lepszą kondycję fizyczną ma przyszła matka, tym łatwiejszy będzie dla niej poród. Oczywiście nie każdy rodzaj sportu jest odpowiedni dla kobiet przy nadziei. Najodpowiedniejszymi aktywnościami fizycznymi będzie jazda na rowerze, pływanie, gimnastyka, joga czy długie spacery. Ćwiczyć należy przez 30 minut, zwracając uwagę na mięśnie: brzucha, pleców i pośladków.

Kobiety, które mają za dużo lub za mało kilogramów mogą mieć problemy z zajściem w ciążę, dlatego warto doprowadzić masę ciała do normy.

Nie zapominajmy także o zrezygnowaniu z używek w postaci alkoholu, papierosów oraz narkotyków.

Prawidłowe odżywianie

Odpowiednio skomponowane posiłki to podstawa diety zarówno u przyszłej mamy, jak i taty. Warto już teraz, przed przyjściem maluszka na świat nauczyć się wybierania zdrowych produktów, aby w przyszłości uczyć swoje dziecko prawidłowych nawyków żywieniowych. Na pewno warto zrezygnować z żywności wysoko przetworzonej, czyli takiej zawierającej dużo białej mąki, cukru, utwardzonego tłuszczu i konserwantów.

Dietę należy oprzeć na produktach z naszej strefy klimatycznej (ziemniaki, sezonowe owoce, kapusta, marchew, seler), a także rybach (kwasy omega 3).

Dodatkowo przynajmniej na trzy miesiące przed planowanym zapłodnieniem, kobieta musi zacząć zażywać kwas foliowy, zapobiegający wadom wrodzonym układu nerwowego. Kiedy zajdzie w upragnioną ciążę, należy kontynuować jego zażywanie.

Wizyty lekarskie

Przed planowanym powiększeniem rodziny trzeba też odwiedzić ginekologa, który pomoże nam w obserwacji cyklu i przeprowadzi badanie ginekologiczne. Co najmniej na trzy miesiące przed poczęciem powinnyśmy odstawić antykoncepcję hormonalną w celu uregulowania gospodarki hormonalnej. Wizyta u stomatologa nie tylko w trakcie ciąży, ale jeszcze przed nastąpieniem błogosławionego stanu pozwoli na wykonanie ewentualnych potrzebnych zabiegów (wyleczenie stanów zapalnych, próchnicy).

Warto także pomyśleć o szczepieniach przeciw żółtaczce zakaźnej typu B oraz różyczce, konsultacji ze specjalistą, jeśli chorujemy przewlekle i wykonaniu podstawowych badań krwi, moczu, na obecność wirusa toksoplazmozy, cytomegalii, poziomu hormonów, cytologii, USG, grupy krwi.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *