Jak uniknąć efektu jojo?

Nie zawsze rezultaty diety są widoczne przez długi czas. W przypadku rygorystycznych diet, w czasie których przez długi czas przyjmowaliśmy niewystarczającą do zapotrzebowania energetycznego organizmu liczbę kalorii, możliwe jest wystąpienie efektu jojo, czyli ponownego przybrania na wadzę. Jak go uniknąć?

Skąd bierze się efekt jojo?

Efekt jojo jest rezultatem spowolnienia przemiany materii. To z kolei jest skutkiem restrykcyjnych diet ubogoenergetycznych, w tym głodówek i diet eliminacyjnych, w czasie których przyjmowana jest niedostateczna do zapotrzebowania energetycznego organizmu liczba kalorii.

RamonaS/bigstockphoto.com

Zapotrzebowanie energetyczne organizmu różni się w zależności od płci, wieku, a także trybu życia. Nagły spadek liczby przyjmowanych kalorii, który stosowany jest w czasie niektórych diet, potocznie nazywanych dietami „cud”, jest dla organizmu sygnałem o potrzebie magazynowania energii. W rezultacie zmniejsza się jej wydatkowanie, czyli spowolnieniu ulega metabolizm. To natomiast prosta droga do ponownego przybrania na wadzę, w momencie zwiększenia liczby przyjmowanych kalorii.

O efekcie jojo mówimy w sytuacji, gdy w ciągu 5 miesięcy po zakończeniu diety waga ciała zwiększa się o więcej niż 10 procent kilogramów, które utraciliśmy.

Skutki restrykcyjnych lub eliminacyjnych diet mogą być widoczne nie tylko gołym okiem, w postaci efektu jojo, ale także wpływać na zdrowie i samopoczucie. Rezultatem częstego chudnięcia i przybierania na wadze może być np. odkładanie się tłuszczu na brzuchu. To z kolei prowadzić może do powstania chorób metabolicznych, takich jak cukrzyca, lub dolegliwości układu pokarmowego. Nieodpowiednia dieta, uboga w składniki niezbędne do funkcjonowania organizmu, może wpłynąć również na samopoczucie, prowadzić do anemii, osłabienia czy pogorszenia koncentracji.

Jak uniknąć efektu jojo?

Aby uniknąć efektu jojo, warto zrezygnować z rygorystycznych diet eliminacyjnych oraz głodówek, które powodują zbyt szybką utratę wagi w krótkim czasie. Po zakończeniu diety nie można również zapominać o zdrowych nawykach.

Zamiast tego lepiej zmienić styl żywienia na stałe, zwiększając przy tym aktywność fizyczną. Efektem kompleksowego podejścia do odchudzania powinno być regularne chudnięcie, a także utrzymanie zdrowej wagi bez dużych zmian.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.