Ćwiczenia siłowe po 50. roku życia

pressmaster/bigstockphoto.com

pressmaster/bigstockphoto.com

Aktywność fizyczna w różnej formie jest wskazana osobom w każdym wieku, jednak sporty siłowe uprawiane są niemal wyłącznie przez osoby młode. Obawa przed trudnościami z wykonaniem poszczególnych ćwiczeń zniechęca seniorów do trenowania. To duży błąd, bo ćwiczenia siłowe pozwalają utrzymać ciała w dobrej formie na długie lata.

Na siłowni do pomocy jest trener, który czuwać będzie nad ich prawidłowym wykonaniem. Osoby po pięćdziesiątce powinny przynajmniej dwa razy w tygodniu wykonać serię ćwiczeń, by pobudzić mięśnie i zapewnić sobie dawkę endorfin. Godzina w klubie fitness może przynieść sporo korzyści, ale trening zawsze musi być poprzedzony rozgrzewką. Na koniec nie można też zapomnieć o rozciąganiu. Pierwsze treningi powinny odbywać się z mniejszym obciążeniem, by w jednej serii wykonać minimum 15 powtórzeń.

Po 40. roku życia ilość tkanki mięśniowej zaczyna spadać, a to znacząco podnosi ryzyko kontuzji. Dlatego też nie należy sugerować się dostępnymi w internecie planami treningowymi, bo te uniwersalne zestawy tworzone są dla osób młodszych i mogą być nieodpowiednie. Korzystniejsze będzie skorzystanie z pomocy instruktora, który indywidualnie dopasuje ćwiczenia do naszych potrzeb.

Trening siłowy oczywiście można przeplatać z treningiem aerobowym, czyli jazdą na rowerze, spacerami, bo poprawia on kondycję i pomaga spalić kalorie. Niemniej dla seniorów najważniejsze jest wzmacnianie mięśnie, a to właśnie można osiągnąć przez ćwiczenie siłowe. Taki trening spowolni proces utraty gęstości kości, zmniejszając tym samym ryzyko osteoporozy. Wynika to z rozwoju mięśni, bo przy treningach aerobowych dochodzi tylko do wydolności tlenowej. Organizm otrzymuje sygnał do wzmocnienia kości, bo przyczepione do nich mięśnie rozbudowują się. A raz wypracowana gęstość kości pozwoli na swobodę ruchu przez wiele kolejnych lat.

Wbrew pozorom osoby cierpiące na zwyrodnienia stawów nie powinny unikać treningu siłowego. Dobrze wykonane ćwiczenia nie obciążają bezpośrednio stawów, ale bardzo ważna jest tu poprawna technika. Jeśli trening siłowy jest właściwie przeprowadzony to w opinii wielu reumatologów jest dobrym sposobem na zmniejszenie bólu i pogłębiania się zmian artretycznych. A więc jeśli masz około 50 lat już dziś zmień swoje nawyki i wybierz się na siłownię. Po kilku tygodniach systematycznych treningów na pewno da się zauważyć pierwsze rezultaty w postaci sprawniejszego wchodzenia po schodach i lepszej równowagi. Nie tylko poprawi się motoryka, ale również nasze samopoczucie, dlatego warto ćwiczyć w każdym wieku.

One Comment

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *