Zespół jelita drażliwego – jak się odżywiać?

Zespół jelita drażliwego, którego przyczyn upatruje się w zaburzeniach układu nerwowego na osi mózg-jelita, diagnozowany jest coraz częściej. Ocenia się, że problem może dotyczyć od 5 do 20 procent populacji. Pacjenci skarżą się przede wszystkim na uciążliwe dolegliwości ze strony układu pokarmowego. Wyleczenie schorzenia nie jest proste, ale w zmniejszeniu objawów może pomóc zdrowa dieta.

Zespół jelita drażliwego – jakie produkty spożywać?

Przewlekłe bóle brzucha, wzdęcia, zaparcia oraz biegunki to najczęstsze objawy zespołu jelita drażliwego ze strony układu pokarmowego. Aby je zminimalizować, należy szczególnie dbać o zdrowy tryb życia. W redukcji dolegliwości pomoże eliminacja stresu, a także zdrowa dieta.

Zespół jelita drażliwego

Rodzaj spożywanych posiłków uzależniony powinien być od typu schorzenia. W przypadku zespołu jelita drażliwego o charakterze zaparciowym konieczne jest spożywanie około 40–50 g błonnika dziennie. Znaleźć można go w pieczywie i makaronie razowym, a także kaszach.

W przypadku, gdy problem stanowią biegunki, zalecane jest jedzenie ryżu, ziemniaków, a także gotowanych warzyw korzennych oraz surowych jabłek i bananów.

W każdym przypadku polecane jest ograniczenie kawy oraz mocnej herbaty, zwiększających kurczliwość jelit. Źle na jelita wpływają także dania przetworzone oraz bogate w tłuszcz zwierzęcy. Najlepiej ograniczyć smażenie oraz spożywać posiłki regularnie, o stałych porach.

W przypadku wzdęć należy zredukować ilość cukru w diecie. Nie zaleca się także spożywania fruktozy, szczególnie w postaci soków.

Dieta FODMAP

Badania wykazały, że minimalizacji objawów wynikających z drażliwości jelita sprzyja dieta uboga w węglowodany łatwo fermentujące (fermentujących oligo-, di-, monosacharydów oraz polioli – w skrócie FODMAP).

Do produktów nieszkodliwych (low FODMAP) zalicza się m.in. banany, bakłażan, szpinak, cukinię paprykę, mięso, ryby, tofu, produkty zbożowe bez pszenicy oraz produkty mleczne bez laktozy.

Produkty high FODMAP to z kolei warzywa strączkowe, produkty mleczne z laktozą, cebulę, brokuły, kalafior, szparagi.

Dieta bogata w produkty określane jako low FODMAP, z ograniczonym spożyciem high FODMAP, zalecana jest do stosowania okresowego. Po fazie eliminacji konieczne jest rozszerzenie diety i dostosowanie jej do swojego organizmu i występujących objawów.

Przydatne w ocenie wpływu jedzenia na stan zdrowia może być prowadzenie dzienniczka żywieniowego.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.