Jak prawidłowo korzystać z sauny?

Pozytywne walory sauny są znane od wieków, a w niektórych krajach zwłaszcza skandynawskich korzystanie z sauny jest nieodzownym elementem codziennego życia. Prawie w każdym fińskim domu znajduje się sauna.

Wyróżniamy trzy typy saun: saunę fińską tzw. suchą, w której temperatura wynosi od ok. 60 do 100 stopni Celsjusza, a wilgotność powietrza jest niewielka. Drugi tym sauny to sauna rzymska, w której temperatura wynosi do 50 stopni, a poziom wilgotności osiąga maksimum. Najmłodszy rodzaj to sauny na podczerwień – infrared.

Każda osoba starsza pragnąca skorzystać z uroków sauny powinna przed wejściem do niej udać się do lekarza na konsultacje, ponieważ wysoka temperatura panująca w saunach w takim samym stopniu może pomóc jak i zaszkodzić. Sauna podnosi odporność i wydolność organizmu, ponieważ serce zaczyna w niej bić szybciej, przez co pompuje więcej krwi, która jest lepiej natleniona i w ten sposób lepiej odżywia organy wewnętrzne. Wskazania do wizyt w saunie to m.in. astma oskrzelowa i choroby płuc, ale tylko, kiedy nie ma się ostrych odmian tych chorób, wszelkiego rodzaje bóle stawów, ale nie ostre reumatoidalne zapalenie stawów, problemy z krążeniem np. nadciśnienie, ale tylko dla osób, które nie są po zawale, nie mają choroby wieńcowej i nie mają niewydolności serca.577302_sauna

Osoby starsze powinny głównie korzystać z sauny suchej, w której temperatura nie przekracza 60 stopni, dzięki czemu nie obciąża ona organizmu w odróżnieniu od sauny fińskiej, która poprzez dużą utratę wody oczyszcza organizm z toksyn, ale przez to doprowadza do utraty masy ciała, co w podeszłym wieku jest bardzo niebezpieczne, ponieważ starszy organizm nie regeneruje się szybko. Starsi w saunach powinni siadać na jej niższych poziomach dlatego, że jest tam zimniej niż na jej wyższych poziomach. Alternatywą dla sauny fińskiej i rzymskiej jest ta na podczerwień. Temperatura w niej wynosi ok. 60 stopni Celsjusza, a promieniowanie ma zbawienny wpływ dla skóry człowieka.

Sauna poprzez to, że oczyszcza organizm poprawia ogólne samopoczucie człowieka, dotlenia organizm, relaksuje i rozluźnia napięcie mięśniowe, dzięki czemu może wyeliminować kłopoty z bezsennością. Po wyjściu z sauny należy wziąć chłodny prysznic dzięki temu hartujemy dodatkowo organizm.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *