Jak wzmocnić odporność organizmu?

Kiedy rozpoczyna się okres jesienno-zimowy wielu ludzi próbuje szybko wzmocnić swój organizm, aby nie łapać infekcji i poważnie się rozchorować. Ale łykanie witamin i suplementów przez kilkanaście dni, albo korzystanie z domowych sposobów na wzmocnienie organizmu przez krótki okres czasu mija się z celem. O wzmacnianiu i hartowaniu naszego ciała musimy pamiętać przez cały okrągły rok.

beautiful woman with healthy food and water

Mówi się, że jesteś tym, co jesz i to jest prawda. W dziewięćdziesięciu procentach zdrowie człowieka zależy od diety i trybu życia. Odpowiednio zbalansowane i jedzone w odpowiednich odstępach czasu posiłki pozwalają dorosłemu człowiekowi, który nawet nie uprawia aktywnie żadnego sporu utrzymać optymalną wagę ciała. Powinno się jeść pięć razy dziennie tak, by odczuwać lekki niedosyt. Za każdym razem pamiętać należy o tym, by znalazły się w posiłku warzywa i owoce, które spożywane systematycznie dostarczą organizmowi potrzebnych mu witamin, przez co nie trzeba będzie stosować dodatkowych preparatów witaminowych. Mięso i ryby wzbogacą organizm w potrzebne mu mikro- i makroelementy. Najlepiej wyeliminować z diety produkty smażone, a warzywa i mięso zacząć przyrządzać na parze, przez co nie stracą one cennych składników odżywczych. Należy też ograniczyć spożywanie soli. Trzeba zredukować także picie dużych ilości kawy, czarnej herbaty, alkoholu i gazowanych napojów. O szkodliwości palenia nie trzeba chyba wspominać.

Organizm nie lubi także przegrzewania. Wiadomo nie od dziś, że dzieci, które od wczesnych chwil życia są cieplej ubierane, chorują częściej od swoich rówieśników. Kiedy robi się nam gorąco rozbieramy się, a wtedy zazwyczaj jesteśmy już spoceni, a w tym przypadku w chłodny dzień szybko nas zawieje. Warto więc hartować ciało i to w bardzo łatwy sposób, a mianowicie po każdej kąpieli, albo prysznicu w końcowej ich fazie polewać ciało zimnym strumieniem wody zaczynając od stóp i kierując się do serca. W letnie, ciepłe dni warto często chodzić boso po gołej ziemi.

Domowe specyfiki na poprawienie odporności to na pewno picie syropu z cebuli, jedzenie czosnku, który ma właściwości bakteriobójcze, picie rano na czczo wody z łyżką miodu. Osoby dorosłe mogą codziennie wypijać kieliszek wszelkiego rodzaju nalewek na spirytusie, albo lampkę czerwonego, wytrawnego wina.

No i nie zapominajmy o aktywności fizycznej. Półgodzinny, codzienny marsz czy chodzenie po schodach zamiast windy to konieczne minimum wysiłku. Rozważyć należy też szczepienia sezonowe.

 

One Comment

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *