Jak ćwiczyć oczy?

Dzisiejszy świat nie istnieje bez komputera. Dlatego też niemal każda praca związana jest z kilkugodzinnym , a nawet kilkunastogodzinnym siedzeniem przed monitorem. Nasze oczy na tym bardzo cierpią – łzawią, pieką, swędzą, bolą. Często pojawiają się też problemy z wyraźnym widzeniem czy plamkami, zygzakami w polu widzenia. Osoby, które dużo czasu spędzają przed komputerem powinny zatem ćwiczyć swój wzrok. Jakie efekty przynoszą takie ćwiczenia, o tym poniżej.

Ćwiczenia oczu

fot. Yastremska/bigstockphoto.com

Według statystyk 95% osób pracujących codziennie przed komputerem ma problemy ze wzrokiem. Spowodowane są one lekceważeniem zasad użytkowania tego urządzenia oraz złą organizacją pracy przy nim. Jeśli codziennie przez przynajmniej parę godzin pracujemy w pomieszczeniu klimatyzowanym przed ekranem komputera, to możemy być pewni, że doprowadzi to nas do schorzenia zwanego zespołem suchego oka. W takim przypadku wybawieniem mogą okazać się nawilżające krople do oczu. Podczas pracy przy komputerze warto również co pół godziny patrzeć w dal, np. przez okno (zapobiega to krótkowzroczności), jak najczęściej mrugać oraz zadbać o prawidłowe oświetlenie (najlepsze jest górne). Należy też pamiętać, o regularnych wizytach u lekarza okulisty.

Przy zapobieganiu dolegliwości okulistycznych związanych z pracą przed komputerem ważne są też ćwiczenia oczu, np.:

  • unoszenie wzroku nieco ponad ekran bądź obok niego i skoncentrowanie się na najdalszym obiekcie, następnie przeniesienie wzroku na kolejne przedmioty, zamruganie oczami, na koniec przeniesienie wzroku na monitor,
  • oczy powinny zostać delikatnie zamknięte (niech górna i dolna powieka tylko lekko się ze sobą stykają), nie należy przy tym poruszać czołem, brwiami i resztą twarzy, oczy powinny być otwierane co 3-5 sekund,
  • tzw. trzepotanie powiekami, które rozluźnia mięśnie otaczające oczy, napięte przy dłuższej pracy przy komputerze,
  • końce palców położyć delikatnie na skroniach, zamrugać szybko 10 razy (pod placami nie wolno wyczuwać żadnego ruchu),
  • zamknąć lekko oczy bez zaciskania powiek, odpocząć, wziąć 3 głębokie oddechy, rozluźnić brwi, powtórzyć 2 razy,
  • powolne przesuwanie wzroku w płaszczyźnie pionowej oraz poziomej, a także po okręgu i zakreślanie wyimaginowanej, odwróconej ósemki (znak nieskończoności) bez poruszania głową,
  • tzw. palming, czyli zasłonięcie oczu najlepiej rozgrzanymi dłońmi i intensywne wpatrywanie się w nie (palce dłoni powinny zachodzić na siebie, krzyżować się na środku czoła, nie uciskając przy tym nosa),
  • poruszanie gałkami ocznymi maksymalnie w prawo i lewo, przy rozluźnionym czole i zamkniętych powiekach.

Ćwiczenia te poprawiają wzrok oraz zapobiegają wszelkim dolegliwościom ze strony oczu przy intensywnej pracy przed ekranem komputera. Dzięki nim gałka oczna się relaksuje, a wzrok – wzmacnia. Ważne, aby przed tymi ćwiczeniami zdjąć soczewki i okulary korekcyjne, a także powtarzać je systematycznie kilkanaście razy dziennie.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *