Aktywność fizyczna niezbędna dla zdrowia

Jak wiadomo, sport to zdrowie, i to w każdym wieku. Pływanie, jogging, nordic walking czy jazda na rowerze wpływają nie tylko na ładną sylwetkę, ale również na wydolność organizmu oraz zapobieganie wielu chorobom, przede wszystkim tym cywilizacyjnym. Dlatego też powinniśmy poświęcać się aktywności fizycznej w każdym wieku i dbać o to, żeby ruszać się w miarę swoich możliwości.

Współczesność przyniosła nam nie tylko ogromny postęp naukowo- technologiczny, ale też obniżenie podejmowania jakiejkolwiek formy aktywności ruchowej oraz wzrost zachorowań na tzw. choroby cywilizacyjne (głównie choroby krążenia, cukrzyca, otyłość i nerwica). Musimy sobie zdawać jednak sprawę z tego, iż wpływ wysiłku fizycznego na organizm jest ogromny. Ruch jest potrzebą biologiczną zarówno zwierząt, jak i ludzi, stanowiąc elementarną podstawę zdrowia psychicznego oraz fizycznego. Kiedy nie ćwiczymy, pozbawiamy się podejmowania jakiejkolwiek aktywności fizycznej, to nasz organizm szybciej się starzeje, częściej zapadamy na choroby, a tym samym – szybciej umieramy.

Aktywność fizyczna a zdrowie

fot. bigstockphoto.com

Poświęcając przynajmniej pół godzinny dziennie 2-3 razy w tygodniu na ćwiczenia,zachowamy organizm w dobrej kondycji i zmniejszymy ryzyko poważnych chorób, w tym przede wszystkim związanych z sercem, układem krążenia. Pamiętajmy, że dzięki aktywności fizycznej stajemy się odporniejsi, utrzymujemy prawidłową masę ciała, zachowujemy siłę mięśniową, stabilizującą stawy oraz kręgosłup, mamy lepsze samopoczucie, a także poprawiamy bądź utrzymujemy wydolność fizyczną.

To dzięki ćwiczeniom zwiększa się nasza siła i masa mięśniowa, poprawia sprawność intelektualna, tolerancja glukozy i profilu lipidów, stan emocjonalny i metabolizm, wzmacnia serce, zaś waga oraz ciśnienie krwi – spadają.

Ruch ważny jest w każdym wieku. U osób starszych aktywność fizyczna jest zwykle na niskim poziomie, a to bardzo duży błąd. Warto gimnastykować się codziennie chociażby przez 15 minut, spacerować, a jeśli to możliwe – pływać czy jeździć na rowerze. U młodych ludzi ilość podejmowanych wysiłków fizycznych powinna kształtować się na poziomie 3-5 treningów w tygodniu po pół godziny. Dzięki temu wzmocni się ich układ kostny, mięśniowy, krążenia, oddechowy, nerwowy, a także zwiększy zakres ruchomości w stawach. Możemy również rozładować nagromadzone emocje i będziemy rzadziej sięgać po słodycze. Wprowadzanie aktywności fizycznej oraz zachęcanie do uprawiania sportu od najmłodszych lat przyniesie wiele korzyści dla zdrowia, ciała i ducha. Zawsze jednak należy pamiętać o dostosowaniu aktywności fizycznej do możliwości danej osoby.

One Comment

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.