Dieta w chorobach tarczycy

 chat9780/bigstockphoto.com

chat9780/bigstockphoto.com

Dieta jest niezwykle istotna dla prawidłowego funkcjonowania całego organizmu. Nie chodzi tylko o zachowanie szczupłej sylwetki, lecz także o zachowanie młodości. Spożywanie właściwych produktów gwarantuje długie i zdrowe życie. Dieta jest kluczowa w czasie chorób, bo jej dopasowanie pozwala zmniejszyć różne dolegliwości. A w przypadku chorób tarczycy jest to szczególnie ważne. Niektóre produkty zwiększają objawy i utrudniają przeciwdziałanie chorobie. Co zatem powinny jeść osoby z niedoczynnością lub nadczynnością tarczycy?

Gruczoł tarczycy jest ogromnie ważny, bo zajmuje się regulacją metabolizmu całego organizmu. Hormony, jakie wytwarza, czyli tyroksyna i trójodotyronina, są niezbędne do przemiany materii oraz prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego i krążenia. Wiele osób, zwłaszcza kobiet, zmaga się z niedoborem hormonów tarczycy, czyli niedoczynnością. Wówczas przemiana materii jest mocno spowolniona, a osoba chora cierpi z powodu chronicznego zmęczenia, bólów głowy, zaparć, wypadania włosów oraz suchości skóry.

Niedoczynność tarczycy leczy się przede wszystkim poprzez zażywanie odpowiedniej dawki hormonów, jednak ważnym aspektem kuracji jest dieta. Jej najważniejszym składnikiem jest jod, którego niemal 80 proc. znajduje się w tarczycy. Gdy w organizmie jest za mało jodu, konieczne jest włącznie do diety ryb morskich. Ponadto należy unikać orzeszków ziemnych, kapusty i warzyw strączkowych, które utrudniają absorpcję jodu przez organizm. Nie można też zapomnieć o codziennej dawce białka, najlepiej pod postacią chudego mięsa drobiowego i chudego nabiału.

Stanem chorobowym jest również nadmierne wydzielanie hormonów tarczycy. Nadczynność objawia się utratą masy ciała, nadpobudliwością, drżeniem rąk, potliwością, obrzękiem oraz biegunką. Szybsza przemiana materii wymaga leczenia farmakologicznego, ale konieczne są również zmiany w codziennym jadłospisie. Niezbędne jest zwiększenie ilości białka w diecie, którego najlepsze źródła to mięso z indyka oraz ryby i owoce morza. Oprócz tego trzeba regularnie jeść nabiał. Zakazane są przekąski w postaci słodyczy, a nawet mocna herbata i kawa. Regularne posiłki nawet 6 razy dziennie zapewniają stabilizację metabolizmu. Do diety należy włączyć produkty bogate w witaminę A, m.in. jaja, marchew, pomarańczowa papryka, pomidory, morele oraz brzoskwinie.

Przestrzeganie powyższy zasad żywieniowych sprawi, że dolegliwości związane z chorobami tarczycy będą mniej uciążliwe. W ten sposób nasz organizm będzie pracował wydajniej, a nieprzyjemne schodzenia nie będą doskwierały w codziennym życiu i wpływało na nasze ciało. Dieta może zdziałać bardzo wiele, dlatego świadomość tego, co jemy jest kluczem do długowieczności w pełnym zdrowiu.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.