Dieta niskosodowa

ViFi/bigstockphoto.com

ViFi/bigstockphoto.com

Wielu z nas nie wyobraża sobie eliminacji soli w diecie, gdyż sól znacząco poprawia smak potraw, a przy tym ma właściwości konserwujące. Jednak przy niektórych schorzeniach obniżenie zawartości sodu w potrawach (czyli rezygnacja z dosalania) jest wskazane, a nawet konieczne. Kiedy trzeba ograniczać sól? Jak sprawić, by mimo to jedzenie nie było mdłe i niesmaczne?

Wskazania do diety niskosodowej

Ogólnie rzecz biorąc, życie całkowicie bez soli jest niemożliwe, gdyż chlorek sodu jest niezbędny dla regulacji gospodarki wodno-elektrolitowej organizmu i utrzymania równowagi kwasowo-zasadowej. Jednak WHO zaleca, by nie przekraczać 5 g soli na dobę. Przy tym zwykle nie bierzemy pod uwagę tego, że potrawy, które spożywamy, zwykle już zawierają sól, i jeszcze je dosalamy. Osoba zdrowa jest w stanie przez dłuższy czas spożywać sól w nadmiarze bez odczuwalnych konsekwencji. Jednak gdy gdy stężenie sodu w organizmie przekracza 145-148 mmol/l, jego ograniczenie staje się konieczne.

Dietę niskosodową (ograniczającą spożycie soli kuchennej) stosuje się przede wszystkim w chorobach układu krążenia (nadciśnienie, niewydolność krążenia) i w chorobach nerek (niewydolność nerek, zapalenie kłębuszków nerkowych, zespół nerczycowy, kamica nerkowa). Jest wskazana również przy marskości wątroby z wodobrzuszem oraz przy obrzękach występujących w ciąży.

Co jeść i jak przyprawiać?

Jak zatem się odżywiać, jeśli cierpimy na jedno z wymienionych schorzeń?

Istnieją trzy poziomy ograniczenia sodu w diecie:

  • dieta małosodowa – maksymalnie 1200 mg sodu dziennie,
  • dieta ubogosodowa – najwyżej 400 mg sodu dziennie,
  • dieta ścisła – najwyżej 50 mg sodu dziennie.

Należy przy tym nie tylko zrezygnować z dosalania, lecz także unikać tych potraw i składników, które są doprawiane solą w procesie produkcji – słonych przekąsek, gotowych mieszanek przyprawowych, żółtych serów, sklepowych wędlin, wędzonych ryb, gotowych sosów i marynat, a także niektórych gatunków pieczywa. Nawet woda mineralna może zawierać zbyt dużo sodu, więc zwróćmy uwagę, by była niskozmineralizowana i niskosodowa. Natomiast najbardziej restrykcyjny wariant diety zakłada usunięcie z jadłospisu także tych składników, które naturalnie zawierają sód – np. mleka, buraków czy selera.

Potrawy bez soli mogą nam się wydawać jałowe i niesmaczne, zwłaszcza jeśli jesteśmy przyzwyczajeni do solenia niemal wszystkiego, co trafia na nasz talerz. Jednak istnieją sposoby na uatrakcyjnienie potraw bez soli. Zaleca się dodawanie do nich aromatycznych przypraw o intensywnym smaku, takich jak czarny pieprz, czosnek, imbir, chilli, słodka papryka, gałka muszkatołowa, lubczyk, bazylia, estragon, tymianek.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *