Czy warto stosować dietę ketogeniczną?

Myśl przewodnia diety ketogenicznej to sentencja – jedz tłuszcz, by spalać tłuszcz. W przeważającej ilości przypadków jest wykorzystywana przy walce z nadprogramowymi kilogramami, ale można ją także wykorzystać np. przy leczeniu cukrzycy lub nadciśnienia. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę, że ten typ żywienia posiada niemal tyle samo miłośników, co przeciwników. Ci drudzy zarzucają diecie przede wszystkim zbyt wiele skutków ubocznych w czasie jej stosowania, które mogą być niebezpieczne dla zdrowia. Jakie są zatem plusy i minusy diety ketogenicznej i kto właściwie może ją stosować?

Na czym polega dieta ketogeniczna?

Założenia diety ketogenicznej w teorii są bardzo proste i polegają na zwiększeniu ilości tłuszczów przy równoczesnym obniżeniu zawartości węglowodanów w posiłkach. Standardowe, codzienne spożycie składników odżywczych większości społeczeństwa kształtuje się na poziomie 50 proc. węglowodany, 35 proc. tłuszcze i 15 proc. białka licząc wszystkie, zjedzone dania. W diecie ketogenicznej rozłożenie poszczególnych makroskładników jest diametralnie inne. Taki sposób żywienia zakłada, że w konsumowanych posiłkach królują tłuszcze i to na bardzo wysokim poziomie, bo aż 80-90 proc. Pozostałe 10-20% stanowią białko i węglowodany. Przez niedobór węglowodanów w organizmie osoby, która przeszła na ten rodzaj diety, dochodzi do sytuacji, w której ciało zaczyna poszukiwać innych źródeł energii. Wówczas ma miejsce tzw. ketoza, czyli proces polegający na rozpadzie tłuszczów. W konsekwencji stężenie ciał ketonowych we krwi jest znacznie większe od stężenia glukozy, co przy niskiej podaży węglowodanów hamuje uczucie głodu. Ważne jest, aby plan żywieniowy został ustalony z dietetykiem, bo przy złym wyliczeniu zapotrzebowania na węglowodany i zbyt dużej ich ilości w posiłkach, dieta może przynieść odwrotny skutek od zamierzonego.

Plusy diety ketogenicznej

Największymi plusami podczas stosowania tej diety są bardzo dobre samopoczucie, zwłaszcza w pierwszych 2-3 miesiącach, uczucie lekkości, poprawienie samopoczucia. Główne założenie to oczywiście utrata wagi, co przy restrykcyjnym przestrzeganiu zasad żywienia ma miejsce bardzo szybko, z jednoczesnym zachowaniem pełnej energii. Istnieje kilka chorób, dla których stosowanie diety ketogenicznej jest wskazane. Są to m.in. padaczka, zwłaszcza ta rozpoznana u dzieci, zespół Retta czy stwardnienie guzowate. Taki sposób żywienia wspomaga także walkę z insulinoodpornością, gdyż reguluje wydzielanie insuliny, tym samym ogranicza apetyt na cukier, zapewniając dłuższe uczucie sytości.

Minusy diety ketogenicznej

Niezaprzeczalnie dieta ketogeniczna skutecznie redukuje masę ciała, ale nie każdy powinien ją stosować w obliczu możliwych skutków ubocznych. Choć w pierwszym okresie organizm bardzo dobrze reaguje na ilość przyswajanego tłuszczu, to jednak po jakimś czas mogą pojawić się problemy trawienne, kłopoty z koncentracją czy nieprzyjemny zapach ciała. Ten rodzaj odżywania absolutnie nie rekomenduje się osobom z chorobami trzustki, nerek lub wątroby. Specjaliści alarmują także, że dieta ketogeniczna może mieć negatywny wpływ na gospodarkę hormonalną.

Przechodząc na jakąkolwiek dietę, w pierwszej kolejności należy skonsultować się z lekarzem, nawet jeśli nie odczuwamy żadnych dolegliwości zdrowotnych. Trzeba pamiętać, że niektóre plany żywieniowe, zwłaszcza te, które znacznie ograniczają spożycie kalorii lub wykluczają konkretne makroskładniki, mogą spowodować spustoszenie w organizmie lub doprowadzić do zaburzeń odżywiania.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.