Czerwona herbata – właściwości

CrispyPhotos/bigstokphoto.com

Czerwona herbata jest poddawana tzw. półfermentacji, którą przerywa się w momencie, gdy listki mają lekko czerwony kolor. Dzięki temu ma ona więcej enzymów i polifenoli niż herbata czarna. Jest też uznawana za najbardziej aromatyczną spośród wszystkich rodzajów herbat.

Czerwona herbata zawiera kofeinę i ma łagodne działanie pobudzające. Jednak wpływa ona na organizm inaczej niż kawa – pobudzenie nie jest odczuwalne od razu. Kofeina w herbacie jest przyswajana znacznie wolniej i działa dłużej.

Czerwona herbata znana jest także z tego, że wspomaga odchudzanie. Zmniejsza ona wchłanianie tłuszczów, a zarazem przyspiesza przemianę materii. Jednak samo picie herbaty, nawet w dużych ilościach, nie wystarczy do osiągnięcia wyraźnych efektów, jeśli będziemy jedli wysokokaloryczne potrawy i nie wykazywali żadnej aktywności fizycznej. Dlatego, jeśli chcemy zgubić parę kilogramów i centymetrów, warto pić czerwoną herbatę, ale w połączeniu z rozsądną dietą i ćwiczeniami, choćby umiarkowanie intensywnymi.

Czerwona herbata pobudza wydzielanie soków żołądkowych. Z tego powodu ułatwia trawienie, więc pomaga na przejedzenie i niestrawność.

Dość wysoka zawartość fluoru sprawia, że czerwona herbata chroni zęby przed próchnicą. Dodatkowo polifenole działają przeciwbakteryjnie, więc hamują powstawanie płytki nazębnej.

Kolejne zalety czerwonej herbaty to obniżanie poziomu tzw. złego cholesterolu oraz zwalczanie wolnych rodników. Dzięki temu jest ona pomocna w zapobieganiu chorobom układu krążenia i nowotworom.

Przeciwwskazaniem do picia czerwonej herbaty jest m. in. nadwrażliwość na kofeinę. Kofeina może także zaostrzać objawy nadciśnienia i zespołu jelita nadwrażliwego. Czerwona herbata zmniejsza wchłanianie żelaza, więc nie powinny jej stosować osoby z niedokrwistością albo na nią narażone.

Najlepiej parzyć herbatę przez ok. 3 minuty. Te same fusy herbaciane można wykorzystać kilkakrotnie, dopóki powstały napar pozostaje ciemnoczerwony. Zaleca się picie po posiłku, ale lepiej odczekać 30 minut, by wchłanianie żelaza nie zostało zaburzone.

Osoby wrażliwe na pobudzające działanie kofeiny nie powinny pić czerwonej herbaty wieczorem, gdyż będą miały problemy z zaśnięciem. Należy też mieć na uwadze, że czerwona herbata działa moczopędnie, więc z tego powodu też nie radzimy pić jej przed snem – w przeciwnym razie będzie on zakłócony przez konieczność wstawania i korzystania z toalety.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.