Sprzęt do ćwiczeń w domu

pressmaster/bigstockphoto.com

Nie wszyscy z nas mogą lub chcą chodzić na siłownię lub do klubu fitness. Przeszkodą bywają np. dojazdy czy też niezbyt dogodne godziny otwarcia. Są też osoby, które po prostu wolą ćwiczyć same, bez postronnych obserwatorów i we własnym tempie. Na szczęście do ćwiczeń nie jest niezbędny specjalistyczny sprzęt ani duże pomieszczenie. Wystarczy zaopatrzyć się w kilka akcesoriów, które nie zajmują dużo miejsca.

Do podstawowych przyrządów należą ciężarki, czyli hantle. Są bardzo uniwersalne – nadają się praktycznie dla każdego, choć trzeba dobrać odpowiedni ciężar do swoich możliwości i pożądanych efektów. Można z ich pomocą ćwiczyć wszystkie partie mięśni. Nie służą przy tym jedynie do treningu kulturystycznego. Za ich pomocą możemy zwiększyć efektywność ćwiczeń fitness i wyrzeźbić sylwetkę. Jednak w tym przypadku poleca się hantle lżejsze, od 0,5 do 5 kg.

Twister to mały, lekki i tani przyrząd do ćwiczenia talii i mięśni brzucha. Ma on formę obrotowego talerza, na którym osoba ćwicząca stoi, wykonując skręty dolnej części tułowia. Regularne ćwiczenia na twisterze wyszczuplają talię i pomagają pozbyć się niechcianych „boczków”. Niektóre twistery wyposażone są też w elastyczne linki z uchwytami, umożliwiające dodatkowo ćwiczenia rąk. Zdarzają się też urządzenia wyposażone w liczniki obrotów i kalorii. Dodatkową zaletą twistera jest to, że możemy ćwiczyć w niemal dowolnym czasie i miejscu, a przy tym np. oglądać film.

Stepper to również urządzenie, które zmieści się nawet w najmniejszym mieszkaniu. Ruchy na zwykłym stepperze przypominają wchodzenie po schodach. Natomiast stepper skrętny bardziej angażuje mięśnie, gdyż wymaga dodatkowo utrzymania równowagi. Poruszanie się na nim bardziej przypomina jazdę na łyżwach. Ćwiczenia na stepperze wzmacniają mięśnie nóg, wyrabiają kondycję i przyspieszają spalanie tkanki tłuszczowej. Podobnie jak w przypadku twistera, też możemy ćwiczyć w trakcie oglądania filmu.

Skakanie na skakance jest świetnym sposobem na spalenie kalorii, poprawienie koordynacji i wyrobienie kondycji. Skakanka jest tania, a skakać na niej można zarówno na świeżym powietrzu, jak i w domu. Potrzebujemy jednak większego pokoju z niewielką ilością rzeczy, które można by strącić, i dość wysokiego sufitu. Do ćwiczeń zaleca się amortyzujące buty. Skakanka nie jest też polecana osobom bardzo otyłym i mającym problemy ze stawami.

Orbitrek (trenażer eliptyczny) wymaga już nieco więcej przestrzeni w mieszkaniu. Zakup najprostszego modelu to wydatek rzędu 300-500 złotych; bardziej zaawansowane kosztują 2-3 tys. zł. Jest to urządzenie, na którym może ćwiczyć niemal każdy, niezależnie od wagi i wieku, gdyż nie obciąża stawów.

Rower treningowy, w odróżnieniu od zwykłego roweru, umożliwia ćwiczenia przez cały rok. Podobnie jak orbitrek, nie obciąża stawów, więc jest zalecany także dla osób starszych i o dużej nadwadze. Efekty zależą od rodzaju treningu. Jeśli ćwiczymy długo i niezbyt intensywnie, poprawiamy wydolność serca i płuc. Przy intensywniejszym, ale krótszym treningu spalamy więcej kalorii.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany.